Joule/fps rekenmachine:

In Nederland gelden er andere regels omtrent hoe hard jou Airsoft apparaat mag schieten dan in andere landen. Het komt regelmatig voor dat een Airsoft replica vanuit de fabriek een bepaald aantal FPS schiet. Dit is vaak voor de Nederlandse regelgeving te hard. Dit betekend dat je de Airsoft replica zal moeten (laten)downgraden. Dit is een service die veel erkenningshouders aanbieden gratis of tegen betaling. Maar je kan het zelf ook doen, via Youtube staan er vele filmpjes over hoe het moet. Bij sommige leveranciers staat het bij de replica vermeld of deze al aan de Nederlandse normen voldoet.  

FPS/Joule calculator in aanbouw

De resultaten van “Velocity (m/s)” kunnen ook worden gebruikt om te bepalen welke veer moet worden geselecteerd voor een gewenste FPS. Als u bijvoorbeeld 400 invoert in het vak “Snelheid (FPS)” onder “Voer gewicht & fps in. En op “Berekenen” klikt, krijg je een resultaat van 121,6 in de m/s (Velocity), zoals de meeste Airsoft-veersnelheidsaanduidingen zijn deze gebaseerd op basis van Meters Per Seconde (M) en kun je nu het resultaat afronden en concluderen dat om 400 FPS te bereiken je theoretisch een M120-veer nodig hebt. (Andere interne componenten kunnen de prestaties beïnvloeden, maar het geeft een goede schatting)

De “Bereik”-resultaten van de rekenmachine zijn gebaseerd op het schieten met een Airsoft apparaat met een minimale looplengte van 300 mm in een horizontale positie op ongeveer een meter(3 feet) boven de grond, het resulterende “Bereik”-berekening geeft het einde van de reis aan waar de BB de grond zal raken. De rekenmachine houdt geen rekening met andere externe factoren, zoals wind, die het bereik en de nauwkeurigheid ook beïnvloeden.

Door middel van een Chronometer word er voor een Skirm of ander airsoft Event jou Airsoft replica meestal door een Marshall getest. Schiet deze te hard dan mag je deze niet gebruiken tijdens het evenement.